LAATSTE NIEUWS CORONA VIRUS (dd. 28 mei 2020):

19 mei jl. is er weer een persconferentie van de overheid geweest. De overheid heeft op een aantal terreinen extra ruimte geboden. Wij hadden gehoopt, en op basis van signalen die de afgelopen weken werden afgegeven, ook verwacht dat wij onze lessen weer volledig zouden kunnen hervatten.

Tot onze grote teleurstelling is dit niet het geval. De oorzaak zit in het feit dat de zogenaamde ’30 personen regel’ op allerlei verschillende manieren wordt geïnterpreteerd. Sommige organisaties mogen rekenen met 30 personen per ruimte, sommige mogen op basis van de beschikbare oppervlakte een aantal bezoekers toelaten. Anderen mogen maximaal 30 bezoekers per gebouw toelaten, ongeacht de beschikbare ruimte. De logica hierachter ontgaat ons volledig.

We hebben na intensief contact met de minister van OCW na lange tijd eindelijk antwoord gekregen. Wij als kunstencentrum hebben nadrukkelijk te horen gekregen dat we onder de regel vallen van ‘niet meer dan 30 bezoekers in een voor het publiek toegankelijk gebouw’. Dat is gelukkig exclusief onze medewerkers.

Opstarten lesactiviteiten

Goed nieuws, we gaan met zekerheid per 2 juni a.s. onze lesactiviteiten weer opstarten. We hebben u niet eerder kunnen informeren over de mogelijkheden omdat nog steeds niet duidelijk was aan welke richtlijnen we ons moesten houden. Nu dit wel duidelijk is zijn we volop aan het puzzelen op welke wijze we vanaf 2 juni a.s. zo veel mogelijk van onze lesactiviteiten door kunnen laten gaan. De komende dagen zal steeds meer duidelijk gaan worden welke activiteiten wel en welke voorlopig nog niet door kunnen gaan. Voor zang, blokfluit en dwarsfluit is, jammer genoeg, al duidelijk dat deze lessen nog niet van start mogen gaan.

Voor de activiteiten in Geldrop-Mierlo en Nuenen zijn we in gesprek over de mogelijkheden die we daar hebben om onze werkzaamheden op te kunnen pakken. Op die locaties hebben we namelijk niet zelf de gelegenheid alles te regelen en zijn we afhankelijk van de beheerders van centrum Hofdael en ’t Klooster. Ook is op die locaties nog niet duidelijk aan welke beperkingen ze gebonden zijn. Dit zal duidelijk moeten worden uit de zogenaamde noodverordening die a.s. vrijdag door de veiligheidsregio wordt gepubliceerd. Pas dan weten we of we in Geldrop-Mierlo en Nuenen überhaupt van start kunnen met onze lessen.

Hygiëneregels

Uiteraard zorgen wij ervoor dat iedereen veilig in ons pand kan verblijven en dat de lessen volgens de richtlijnen van het RIVM worden verzorgd. Om deze veiligheid te kunnen garanderen is het van belang dat we ons allemaal volgens de regels gedragen. Deze zijn in ons pand ook overal zichtbaar. We hebben looproutes aangebracht, desinfecterende middelen zijn aanwezig en, waar nodig, schermen voor de juiste afscheiding. Concreet betreft het de volgende onderwerpen:

  • De RIVM richtlijnen zijn te allen tijde leidend;
  • Bij de ingang van het pand en bij alle lokalen zijn desinfecterende middelen aanwezig;
  • De voorschriften waar we ons aan dienen te houden staan ook op onze website;
  • In alle (les)ruimtes moet iedereen 1,5 m afstand kunnen houden en staan stoelen en werk-/lesplekken 1,5 m uit elkaar;
  • Gebruikte cursusmaterialen worden regelmatig gereinigd;
  • Iedereen spreekt elkaar aan bij ongewenst gedrag bij het overtreden van de regels;
  • Deuren van lokalen en looproutes dienen open te blijven zodat er minder aangeraakt hoeft te worden;
  • Zowel bij binnenkomst in het lokaal als bij vertrek reinigen zowel de cursist als de docent hun handen;
  • Tafels die in leslokalen worden gebruikt worden bij binnenkomst door de leerling zelf schoongemaakt. Dit gebeurt ook weer bij het verlaten van het lokaal;
  • In het hele gebouw zijn looproutes aangebracht zodat de 1,5 m afstand kan worden gegarandeerd;
  • Bij zowel binnenkomst in als vertrek uit het pand dient de 1,5 m afstand ook geborgd te zijn;
  • Er mogen niet meer dan 30 personen tegelijkertijd in het pand zijn. Dit is exclusief de medewerkers van Kunstkwartier;
  • Bezoekers kunnen niet spontaan binnenlopen, ze moeten zich eerst aanmelden bij de receptie;
  • Bij elke bezoeker (cursist, ouder of wie dan ook) moet een check plaats vinden om in te schatten of er risico’s zijn. Dit betekent dat er, voordat u met de docent naar de lesruimte gaat, vóóraf bij de receptie met de cursist contact is om de risico’s in te schatten. En als die risico’s er zijn betekent dit dat de cursist geen les krijgt en verzocht wordt het pand weer te verlaten;
  • Iedereen wordt verzocht voorafgaand thuis het toilet te bezoeken;
  • Voor groepslessen bij kinderen tot 12 jaar geldt de 1,5 m afstand maatregel niet.

Steeds meer mensen hebben het gevoel dat we met de beperkingen van o.a. 1,5 meter afstand wel wat soepeler om kunnen gaan omdat het met de ziekenhuisopnames en het aantal mensen dat overlijdt de goede kant op gaat. Toch verzoeken wij u vriendelijk u aan de voorschriften te houden. Laten we als het over gezondheid gaat geen enkel risico nemen.

Restitutie

We hebben u een aantal keren gevraagd de facturen gewoon te blijven betalen en de incasso’s niet te storneren, ook al wordt er geen les gegeven. U heeft daar allemaal volledig in mee gewerkt, waarvoor onze hartelijke dank. We hebben u ook steeds aangegeven dat we, zodra de activiteiten weer hervat kunnen worden, de balans op zouden maken en kijken welke eventuele compensatie mogelijkheden we hebben. Nu we de lesactiviteiten grotendeels weer kunnen hervatten zullen we de stand van zaken per 30 juni a.s. gebruiken als basis voor de volgende tegemoetkoming.

Voor groepslessen dans, theater, musical, beeldende kunst, pilates en yoga geldt dat alle lessen die vanaf 12 maart t/m 31 mei niet zijn doorgegaan, volledig worden gerestitueerd.

Voor alle individuele muzieklessen waarbij cursisten geen gebruik hebben gemaakt van de online lessen, geldt ook dat alle lessen die vanaf 12 maart jl. t/m 31 mei niet zijn doorgegaan, volledig worden gerestitueerd.

Voor alle individuele muzieklessen waarbij cursisten gebruik hebben gemaakt van de online lessen, geldt dat op alle lessen die van 12 maart t/m 31 mei zijn gevolgd, 10% korting wordt gegeven. Dit doen we omdat we ons realiseren dat online lessen niet 100% een alternatief zijn voor de reguliere lessen en we u daarin tegemoet willen komen. Lessen die überhaupt sinds 12 maart jl. niet zijn doorgegaan, worden ook volledig gerestitueerd.

We hebben besloten om de laatste automatische incasso voor het afgelopen seizoen, die normaliter eind mei plaats vindt, met 1 maand uit te stellen naar eind juni zodat een en ander correct kan worden verrekenden/of worden terugbetaald vóór het zomerreces.

We hopen dat we er hiermee in geslaagd zijn om in deze ook voor jullie lastige tijden de pijn een beetje te hebben kunnen verzachten. Uiteraard hopen we jullie na de zomervakantie allemaal weer terug te zien in hopelijk betere tijden.

We adviseren u de komende dagen uw mailbox in de gaten te houden, we zullen u steeds op de hoogte houden van de stand van zaken. Ook zal er vanuit de docent regelmatig contact worden opgenomen.

Dank alvast voor uw begrip en medewerking.

Met vriendelijke groeten,

Theo de Veer

Directeur-bestuurder.